Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου 2013

Τιμή στο Φρειδερίκο Νίτσε


Ο Φρειδερίκος Νίτσε υπήρξε για μένα ο μεγάλος δάσκαλος και οδηγός . Γνώρισα το έργο του Νίτσε κατά την νεότητα μου , την εποχή που το Ζυριχικό προδοτικό κατεστημένο της Κύπρου με καταδίκαζε σε πενταετή φυλάκιση για την ανατίναξη του αγγλικού ραδιοσταθμού στο Ζύγι , μόλις 4 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή και το πένθος που έσπειρε στον κυπριακό ελληνισμό με την συνεργασία των άγγλων κατακτητών .
Ο Νίτσε με απελευθέρωσε από το ψέμα της μεταβυζαντινής τυραννίας και μου άνοιξε το δρόμο στη μελέτη των προσωκρατικών αλλά και του Γερμανικού πνεύματος που στην βαθύτερη ουσία του διασώζει τις αξίες του ελληνισμού.
Αυτό που διάβασα αργότερα στο “ Ο ΑΓΩΝ ΜΟΥ” του Αδόλφου Χίτλερ περί της δημιουργίας ενός ρωμαλέου πολιτισμού που να συνενώνει τον γερμανισμό με τον ελληνισμό , το είχα ήδη αναγνωρίσει μέσα από την Νιτσεϊκή διδασκαλία.
Ουσία της φιλοσοφίας του Νίτσε κατά την δική μου άποψη ή αναγωγή στο νοητό , είναι η πρόταση του περί της θέλησης της δυνάμεως και της ζωής ως πρωταρχικής φανέρωσης του είναι. Αυτό που μετέπειτα ο Χάιντεγκερ ονόμασε “ είναι εδώ “ .
Η αλήθεια , το απόλυτο , το καθαυτό ον είναι για τον Νίτσε αυταπάτες μιας βαθύτατα πεσιμιστικής αντιλήψεως της ζωής. Στο φόντο τούτο , ο θεός όπως τον γνώρισε η Δύση , φερμένος από τις λεπρώδεις ερήμους του Ισραήλ , φαντάζει σαν μια μούμια , σαν η εσχάτη παράσταση της αυταπάτης που δεν αφήνει τη βούληση και τη ζωή να πάρει το δικό της δρόμο , να ανοίξει τους δικούς της δρόμους μέσα στο γίγνεσθαι της ιστορίας .
Εξ αυτής της διαπίστωσης προέκυψε η φοβερή ρήση “ Ο ΘΕΟΣ ΑΠΕΘΑΝΕ “ για να ανοίξει ο δρόμος της επιστροφής στη ζωή και στον υπεράνθρωπο , δηλαδή σε ένα τύπο ανθρώπου που κάνει μια νέα αρχή του Κόσμου ως διακόσμου της βούλησης αποτινάζοντας κάθε μεταφυσική δουλεία .
Με τον θάνατο του θεού το ιερό και θείον επανέρχεται μέσα στο κόσμο ή μέσα στο πεδίον αναζήτησης της βούλησης του ζην και της δυνάμεως.
Με λίγα λόγια ο θάνατος του θεού των εβράιων που επιβλήθηκε στη Δύση με την βία των αυτοκρατόρων , επαναφέρει στο νοητό τους αρχαίους θεούς  μέσα από τον ενθουσιασμό και την αισθητική εμβίωση του κόσμου που με τρόπο υπέροχο περιγράφει στη “γέννηση της τραγωδίας” .
Ο Νίτσε καθαρίζει τον τόπο , δημιουργεί το ξέφωτο πάνω στο οποίο θα ορθωθεί η νέα κοσμολογία εμπνευσμένη από το ένστικτο της ζωής και τη βούληση της δυνάμεως που αποτελούν την πρωταρχική αλήθεια μας.
Η πραγμάτωση αυτής της αλήθειας περνά μέσα από την σύγκρουση με την θεσμισμένη πλάνη και την εξ αυτής απορρέουσα τυραννία σε πολιτικο-κοινωνικό επίπεδο.
Που σημαίνει πως χωρίς αγώνα πνευματικό χωρίς αλλαγή στη συνείδηση τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει ουσιαστικά στη κοινωνική ζωή .
Να διευκρινίσω εδώ πως δεν διάκειμαι εχθρικά σε καμία θρησκεία ή φιλοσοφική αλήθεια εκτός εάν εξ αυτής παράγεται εξουσία τυραννική . Σε αυτή τη περίπτωση ο πόλεμος είναι πράξη ελευθερίας .

Λουκάς Σταύρου

1 σχόλιο:

Υβριστικά σχόλια ή σχόλια που είναι εκτός θέματος δεν θα δημοσιεύονται.